3 praktyczne zalecenia dotyczące dobrej organizacji podczas sprzątania biura

2024/10/07

Zarówno Państwo, jak i Państwa pracownicy spędzają w miejscu pracy większość część dnia. Nic zatem dziwnego, że powinno być ono zawsze utrzymywane w czystości i porządku. W natłoku obowiązków pracownicy i kierownicy rzadko jednak znajdują czas, aby w sposób szczegółowy zająć się organizacją sprzątania biura.

Nawet jeśli temat ten nie znajduje się na szczycie listy priorytetów, warto poświęcić mu nieco uwagi. Czy wszystkie obszary są optymalnie sprzątane? Czy jest coś, co można by poprawić?

W tym artykule dowiedzą się Państwo, dlaczego czyste stanowisko pracy jest tak ważne, i zapoznają się z „listą kontrolną dotyczącą optymalnego sprzątania biura“. Wyjaśniamy również, kto zasadniczo jest odpowiedzialny za sprzątanie i jak można uniknąć sporów o czystość

Sprzątanie biura

Dlaczego sprzątanie biura jest tak ważne?

Ponieważ każdy woli przebywać w czystym otoczeniu. W kontekście zawodowym istnieją jednak dodatkowe ważne powody, dla których nie należy zaniedbywać kwestii sprzątania biura.

Które obszary i jak często powinny być sprzątane?

W biurze firmowym znajduje się wiele pomieszczeń, które w zależności od ich przeznaczenia wymagają rożnej częstotliwości i dokładności sprzątania. Nasza lista kontrolna pomoże Państwu stworzyć konkretny plan sprzątania.

Kto jest odpowiedzialny za sprzątanie biura?

Aby ograniczyć koszty, sprytny przedsiębiorca po prostu pozostawia prace porządkowe pracownikom. Niekiedy jest to jednak niedozwolone. Przykładowo w Niemczech zgodnie z prawem pracodawcy do udzielania poleceń pracodawca może powierzyć pracownikom jedynie zadania, które są równoważne z tymi określonymi w umowie o pracę.

Ponadto w orzeczeniu Okręgowego Sądu Pracy w Moguncji potwierdzono, że pracownicy mają prawo do pracy w czystych warunkach. Pracodawca podlega obowiązkowi zapewnienia ochrony, a tym samym jest zobowiązany dbać o zdrowie pracowników. Obejmuje to również wyeliminowanie wszelkich niedociągnięć w zakresie higieny, które mogą prowadzić do uszczerbku na zdrowiu.

Aby zapewnić porządek w swojej firmie, jako pracodawca mają Państwo kilka możliwości: mogą Państwo sami o to zadbać, wynająć osobę do sprzątania lub profesjonalny serwis sprzątający. Kiedy sprzątaniem zajmuje się specjalnie do tego przeszkolony personel, można mieć pewność, że wszystkie obszary sprzątane są w sposób profesjonalny.

Sposoby na uniknięcie sporów o czystość

Nikt nie czuje się odpowiedzialny za wyjęcie naczyń ze zmywarki, a współpracownicy narzekają na zalegające w zlewie brudne filiżanki do kawy? Na dłuższą metę ta drobna wojna niszczy atmosferę w pracy i obniża motywację. Dlatego przełożeni powinni od samego początku określić jasne warunki

Należy poinformować, że sami pracownicy są odpowiedzialni za podstawowy porządek w biurze, zwłaszcza na ich własnym biurku. Oczywiście pracownicy mogą wykonywać niewielkie prace porządkowe. Mowa tu na przykład o odnoszeniu pod koniec dnia pracy brudnych naczyń do kuchni, odkładaniu dokumentów i segregatorów do odpowiednich przegródek i szafek oraz porządkowaniu sal konferencyjnych po spotkaniach. 

Czasami pomocne może być sporządzenie konkretnego planu, który reguluje, kto i kiedy jest odpowiedzialny za poszczególne prace porządkowe, takie jak ładowanie i rozładowywanie zmywarki. Aby zapewnić sprawiedliwe traktowanie, zadania powinny być rozdzielone równomiernie między wszystkich współpracowników.

Mamy nadzieję, że wskazówki zawarte w tym artykule pomogą Państwu zapewnić większą czystość w miejscu pracy, tak aby wszyscy pracownicy mogli czuć się komfortowo. Chętnie doradzimy Państwu w zakresie odpowiednich środków do czyszczenia i artykułów sanitarnych do optymalnego czyszczenia i sprzątania w Państwa firmie.