3 praktyczne zalecenia dotyczące dobrej organizacji podczas sprzątania biura
Zarówno Państwo, jak i Państwa pracownicy spędzają w miejscu pracy większość część dnia. Nic zatem dziwnego, że powinno być ono zawsze utrzymywane w czystości i porządku. W natłoku obowiązków pracownicy i kierownicy rzadko jednak znajdują czas, aby w sposób szczegółowy zająć się organizacją sprzątania biura.
Nawet jeśli temat ten nie znajduje się na szczycie listy priorytetów, warto poświęcić mu nieco uwagi. Czy wszystkie obszary są optymalnie sprzątane? Czy jest coś, co można by poprawić?
W tym artykule dowiedzą się Państwo, dlaczego czyste stanowisko pracy jest tak ważne, i zapoznają się z „listą kontrolną dotyczącą optymalnego sprzątania biura“. Wyjaśniamy również, kto zasadniczo jest odpowiedzialny za sprzątanie i jak można uniknąć sporów o czystość.
Dlaczego sprzątanie biura jest tak ważne?
Ponieważ każdy woli przebywać w czystym otoczeniu. W kontekście zawodowym istnieją jednak dodatkowe ważne powody, dla których nie należy zaniedbywać kwestii sprzątania biura.
Profesjonalny wizerunek
Wygląd powierzchni biurowej jest wizytówką Państwa firmy. Jeśli chcą Państwo zaistnieć jako godny zaufania i profesjonalny partner biznesowy, podczas wizyt klientów wszystko powinno lśnić czystością.
Poprawa dobrego samopoczucia i zwiększenie produktywności
Nikt nie lubi pracować w brudnym biurze. Jeśli pracownicy czują się komfortowo w miejscu pracy, są bardziej zmotywowani i zwiększa się ich produktywność. Doskonałym punktem wyjścia do tego jest zapewnienie elementarnej czystości.
Zapobieganie chorobom
W biurze szybko gromadzą się zarazki, które rozprzestrzeniają się na klawiaturach i klamkach. Chcąc utrzymać niski poziom zachorowań, szczególnie w okresie przeziębień, należy zadbać o regularne sprzątanie i dezynfekcję.
Ograniczenie kosztów
Nawet jeśli sprzątanie oznacza początkowo dodatkowe wydatki, na dłuższą metę można liczyć na oszczędności. Dzięki regularnej pielęgnacji i konserwacji sprzęt i materiały robocze można dłużej utrzymać w dobrym stanie i nie ma konieczności ich częstej wymiany.
Które obszary i jak często powinny być sprzątane?
W biurze firmowym znajduje się wiele pomieszczeń, które w zależności od ich przeznaczenia wymagają rożnej częstotliwości i dokładności sprzątania. Nasza lista kontrolna pomoże Państwu stworzyć konkretny plan sprzątania.
Ogólne wytyczne
Dla wszystkich pomieszczeń obowiązuje następująca zasada: również powietrze powinno być „czyszczone“. Ma to bowiem wpływ na dobre samopoczucie i wydajność pracowników. Wskazane jest regularne wietrzenie przez 3 do 10 minut, dzięki czemu wprowadza się do pomieszczeń „powiew świeżości“.
Ponadto należy zaplanować regularne czyszczenie lub wymianę filtrów w klimatyzacji. W przeciwnym razie bakterie i pleśń mają tu idealne warunki do rozwoju i powodują znaczne obniżenie jakości powietrza.
Pomieszczenia biurowe
To właśnie tutaj pracownicy spędzają większość dnia pracy. Dlatego szczególnie ważne jest regularne sprzątanie tych pomieszczeń.
Raz lub kilka razy w tygodniu
- Opróżnianie pojemników na odpady
- Przecieranie powierzchni wilgotną szmatką. W tym celu najlepiej jest używać ściereczek do czyszczenia i odpowiedniego środka czyszczącego.
- Czyszczenie telefonów, klawiatur i myszy. W tym celu należy używać środków dezynfekujących i ściereczek z mikrofibry. Należy uważać, aby żadna ciecz nie dostała się w szczeliny urządzeń elektronicznych.
- Wycieranie białych tablic. W tym celu najlepiej używać specjalnej pianki czyszczącej lub ściereczek czyszczących.
- Odkurzanie dywanów. Służą do tego specjalne odkurzacze do pracy na sucho i na mokro.
- Mycie na mokro gładkich podłóg. Z wózkiem do sprzątania zadanie to można wykonać wyjątkowo łatwo i szybko.
Raz w miesiącu lub rzadziej
- Usuwanie plam z dywanów i dokładne czyszczenie dywanów
- Dokładnie mycie okien i drzwi
- Czyszczenie ścianek działowych i sufitów
- Pranie firanek i zasłon
- Odkurzanie i wycieranie grzejników
Stołówka lub kuchnia
Obszar ten często staje się punktem spornym wśród pracowników, ponieważ nikt nie czuje się odpowiedzialny za utrzymanie w nim porządku. Poniżej podpowiadamy, jak tego uniknąć.
Raz lub kilka razy w tygodniu
- Opróżnianie pojemników na odpady
- Zmywanie naczyń
- Wycieranie na mokro powierzchni i podłogi
- Usuwanie przeterminowanej żywności z lodówki
- Czyszczenie mikrofalówki
Raz w miesiącu lub rzadziej
- Dokładne czyszczenie ekspresów do kawy, czajników, dozowników wody i zmywarek do naczyń oraz usuwanie z nich kamienia
- Mycie lodówek, a w razie potrzeby ich rozmrażanie
Pomieszczenia sanitarne
Zwłaszcza tutaj ważne jest zapewnienie odpowiedniej higieny. W zależności od liczby użytkowników konieczne może być sprzątanie nawet kilka razy dziennie.
Raz lub kilka razy dziennie
- Wycieranie na mokro i dezynfekowanie WC, armatury i podłóg
- Uzupełnianie artykułów higienicznych, takich jak papier toaletowy, mydło i ręczniki papierowe
Obszary zewnętrzne i elewacja
Obszary zewnętrzne dają pierwsze wyobrażenie o Państwa firmie. Dlatego należy je sprzątać regularnie i w zależności od warunków pogodowych.
Raz lub kilka razy w tygodniu
- Opróżnianie pojemników na odpady i popielnic
- Zamiatanie i usuwanie liści
- Zamiatanie ścieżek i wejść oraz usuwanie z nich śmieci
Raz w miesiącu lub rzadziej
- Czyszczenie mat podłogowych
- Koszenie trawników
- Pielenie chwastów i nasadzanie nowych kwiatów
Raz lub dwa razy w roku
- Czyszczenie elewacji
- Czyszczenie dróg na mokro myjką wysokociśnieniową
Warsztaty, hale produkcyjne, magazyny i inne pomieszczenia
Pomieszczenia o specjalnym przeznaczeniu często wymagają specjalnego czyszczenia w zależności od ich funkcji. Duże powierzchnie można na przykład doprowadzać do porządku za pomocą myjek wysokociśnieniowych lub parownic.
Kto jest odpowiedzialny za sprzątanie biura?
Aby ograniczyć koszty, sprytny przedsiębiorca po prostu pozostawia prace porządkowe pracownikom. Niekiedy jest to jednak niedozwolone. Przykładowo w Niemczech zgodnie z prawem pracodawcy do udzielania poleceń pracodawca może powierzyć pracownikom jedynie zadania, które są równoważne z tymi określonymi w umowie o pracę.
Ponadto w orzeczeniu Okręgowego Sądu Pracy w Moguncji potwierdzono, że pracownicy mają prawo do pracy w czystych warunkach. Pracodawca podlega obowiązkowi zapewnienia ochrony, a tym samym jest zobowiązany dbać o zdrowie pracowników. Obejmuje to również wyeliminowanie wszelkich niedociągnięć w zakresie higieny, które mogą prowadzić do uszczerbku na zdrowiu.
Aby zapewnić porządek w swojej firmie, jako pracodawca mają Państwo kilka możliwości: mogą Państwo sami o to zadbać, wynająć osobę do sprzątania lub profesjonalny serwis sprzątający. Kiedy sprzątaniem zajmuje się specjalnie do tego przeszkolony personel, można mieć pewność, że wszystkie obszary sprzątane są w sposób profesjonalny.
Sposoby na uniknięcie sporów o czystość
Nikt nie czuje się odpowiedzialny za wyjęcie naczyń ze zmywarki, a współpracownicy narzekają na zalegające w zlewie brudne filiżanki do kawy? Na dłuższą metę ta drobna wojna niszczy atmosferę w pracy i obniża motywację. Dlatego przełożeni powinni od samego początku określić jasne warunki.
Należy poinformować, że sami pracownicy są odpowiedzialni za podstawowy porządek w biurze, zwłaszcza na ich własnym biurku. Oczywiście pracownicy mogą wykonywać niewielkie prace porządkowe. Mowa tu na przykład o odnoszeniu pod koniec dnia pracy brudnych naczyń do kuchni, odkładaniu dokumentów i segregatorów do odpowiednich przegródek i szafek oraz porządkowaniu sal konferencyjnych po spotkaniach.
Czasami pomocne może być sporządzenie konkretnego planu, który reguluje, kto i kiedy jest odpowiedzialny za poszczególne prace porządkowe, takie jak ładowanie i rozładowywanie zmywarki. Aby zapewnić sprawiedliwe traktowanie, zadania powinny być rozdzielone równomiernie między wszystkich współpracowników.
Mamy nadzieję, że wskazówki zawarte w tym artykule pomogą Państwu zapewnić większą czystość w miejscu pracy, tak aby wszyscy pracownicy mogli czuć się komfortowo. Chętnie doradzimy Państwu w zakresie odpowiednich środków do czyszczenia i artykułów sanitarnych do optymalnego czyszczenia i sprzątania w Państwa firmie.