Trendy opakowaniowe
Na co należy zwrócić uwagę przy pakowaniu produktów
Proszę przypomnieć sobie moment, gdy ostatnio rozpakowywali Państwo paczkę. Może był to nowy smartfon pierwszego dnia w pracy, a może nowa drukarka w biurze. Co jest jednak widoczne jako pierwsze podczas rozpakowywania? Odpowiedź jest oczywista – opakowanie.
Pierwszym punktem kontaktu klienta z produktem jest opakowanie. Profesjonalny wygląd sprawia, że konsument kojarzy produkt z wysoką jakością. Mimo że centralną funkcją opakowania jest ochrona transportu, jednocześnie ma ono również charakter reprezentacyjny, a tutaj decydujące jest pierwsze wrażenie.
Poniższy wpis na blogu dotyczy trendów w zakresie opakowań podstawowych i wtórnych, które zostały zilustrowane praktycznymi przykładami. Jednocześnie podkreślamy, na co należy zwrócić uwagę, aby w przyszłości działać z sukcesem. Następnie przedstawiamy prognozy dotyczące kierunku, w jakim zmierza branża opakowań.
Przemysł opakowaniowy w pigułce
Globalizacja, innowacyjne technologie i rosnące wymagania konsumentów mają znaczący wpływ na stale rozwijający się przemysł opakowaniowy. Globalnie wielkość rynku opakowań szacowana jest na niemal 900 mld euro (stan na 2019 r.). Natomiast w samych Niemczech całkowita produkcja przemysłu opakowaniowego wynosi ponad 50 mld euro. Odpowiada to około 2% produktu krajowego brutto. W światowej czołówce plasuje się sektor budowy maszyn w regionie DACH. Ponad 5000 firm w Niemczech, Austrii i Szwajcarii pracuje w branży opakowań.
Nowe technologie i wykorzystanie różnych materiałów pozwalają sprzedawcom szybko reagować na trendy i dostosowywać się do wymagań klientów. Pięć kluczowych trendów w branży opakowań można podzielić na następujące kategorie:
1. Zrównoważony rozwój
Zrównoważone wykorzystanie zasobów stało się w ostatnich latach jednym z najważniejszych trendów w przemyśle opakowaniowym i logistycznym. Należy ono do decydujących czynników zakupowych. Celem globalnej logistyki i rozwijającej się branży e-commerce jest minimalizacja wpływu na środowisko naturalne przy jednoczesnym zapewnieniu szybkiej dostawy. Jedno z największych obciążeń dla środowiska stanowią nieefektywne trasy transportowe: np. dostawca, który dociera do odbiorcy dopiero przy trzeciej próbie dostawy czy też paczka, która została nieprawidłowo zapakowana w magazynie.
Firmy takie jak Amazon są liderami rynku w zakresie automatyzacji logistyki i stale wprowadzają na rynek nowe innowacje, takie jak w pełni zautomatyzowane magazyny czy drony, pozwalające na dostarczenie paczki o wadze do 2,3 kg tego samego dnia, bez jakiejkolwiek obsługi przez człowieka.
2. Personalizacja
Personalizacja odgrywa główną rolę w przyszłości projektowania opakowań. Według badania przeprowadzonego przez ThePackHub i Packaging Innovations prawie 53% uczestniczących w nim detalistów, właścicieli marek i dostawców uważa, że spersonalizowane opakowania będą miały pozytywny wpływ na lojalność klientów.
Globalne przedsiębiorstwo specjalizujące się w badaniach rynkowych Mintel przewiduje wzrost popularności cyfrowego druku opakowań. Efektywne, oszczędne, szybkie i korzystne cenowo projektowanie atrakcyjnych grafik to świetny sposób na to, by na długo pozostać w pamięci klienta. Druk cyfrowy oferuje właścicielom marek możliwość zwrócenia się do odbiorcy na poziomie emocjonalnym i osobistym.
Udanym przykładem personalizacji jest kampania Coca-Coli „Share a Coke“, w której na etykietach butelek wydrukowano imiona potencjalnych konsumentów, aby przyciągnąć większą uwagę i zwiększyć sprzedaż.
3. Przejrzystość i uczciwość
Nowe pokolenie klientów ma coraz większą moc informacyjną: czytają, szukają informacji i chcą wiedzieć więcej o pochodzeniu oraz produkcji kupowanych produktów. Gdy tylko potencjalny klient zorientuje się, że etykieta „Made in Germany“ nie znajduje odzwierciedlenia w rzeczywistości, to cierpi na tym wizerunek firmy.
Producenci opakowań chcący działać na rynku w sposób zrównoważony i długofalowy powinni brać pod uwagę ślad ekologiczny, jaki pozostawiają po sobie przy produkcji towarów – co zaznaczyliśmy już przy pierwszym trendzie. Przejrzystość i uczciwość są zatem najwyższymi priorytetami. Aby stworzyć silny wizerunek marki, wielcy producenci pracują nad przejrzystym łańcuchem dostaw, który pozwala klientowi na śledzenie całego procesu produkcji.
4. Komunikacja
Koncern Bosch pokazuje, jak za pomocą odpowiedniego opakowania pozostawić w pamięci konsumentów paletę produktów. Bosch używa różnych kolorów, aby zaprezentować konsumentom, jakie kategorie cenowe danego produktu występują w obrębie danego asortymentu. W tym celu stosuje trzy różne kolory: niebieski dla głównej linii rodziny produktów, czarny dla droższych produktów wyższej jakości oraz kolor szary dla produktów o starszym roku produkcji, takich jak używane samochody czy starsze maszyny.
Strategiczne wykorzystanie kolorów daje istotny efekt w przypadku użytkownika, ponieważ marka Bosch prezentuje się jako wszechstronna i dzięki temu może przyciągnąć większą liczbę nabywców. Zapotrzebowanie na innowacyjne projekty opakowań będzie nadal rosło, a wpływu komunikacji marki nie należy lekceważyć nawet w mniejszych firmach.
5. Digitalizacja
W dobie technologii ważne jest stworzenie połączenia pomiędzy kanałami offline i online. Punkty kontaktu z marką za pomocą opakowania można zatem znaleźć nie tylko w świecie fizycznym, ale również w wirtualnym. Powiązanie obu światów poprzez kody QR lub aplikacje rozszerzonej rzeczywistości otwiera możliwość zwracania się do konsumentów poprzez opakowania i kierowania ich do marki zarówno w świecie analogowym, jak i cyfrowym.
Koncern Siemens AG zajmuje wiodącą pozycję w regionie DACH w obszarze digitalizacji w przemyśle opakowaniowym: od wielu lat ta pełna tradycji niemiecka firma bada i rozwija nowe technologie w celu poprawy efektywności produkcji opakowań i logistyki. W tym roku Siemens po raz kolejny zaprezentuje najnowsze trendy i innowacje w dziedzinie opakowań i digitalizacji na największych na świecie targach opakowań Interpack, które odbywają się w Niemczech.
Digitalizacja niesie nowe możliwości optymalizacji całego łańcucha wartości i związanych z nim czasów produkcji. Przedsiębiorstwa pakujące, zwłaszcza małe i średnie, powinny inwestować w inteligentne rozwiązania systemowe, które pomogą im zachować elastyczność i zautomatyzować procesy w obliczu rosnącego zapotrzebowania na krótkie terminy dostaw.
Co przyniesie przyszłość?
W najbliższych latach opakowania będą coraz częściej produkowane z materiałów biologicznych, które są w 100% degradowalne. Poniższe przykłady prezentują przegląd aktualnych innowacji.
Inteligentne opakowania
Aby przeciwdziałać marnotrawstwu żywności, promuje się rozwój „aktywnych opakowań“. Opakowania na żywność, pozwalające na przedłużenie okresu przydatności do spożycia, a tym samym ograniczenie marnotrawstwa żywności, zwiększają popyt na dane produkty żywnościowe.
Na takich opakowaniach znajdują się inteligentne wskaźniki informujące np. o świeżości, temperaturze i pierwszym otwarciu produktu. Mają one pomóc konsumentom w podejmowaniu świadomych decyzji dotyczących konsumpcji dóbr.
Grzyby zamiast styropianu
Ponieważ proces recyklingu styropianu jest trudny, a jest on stosowany przede wszystkim w produktach technicznych, naukowcy opracowali alternatywę wykonaną z grzybów. Materiał opakowaniowy jest biologiczny i nie zawiera żadnych substancji chemicznych. Giganci w zakresie oprogramowania, tacy jak Dell Computers, już wykorzystują nową technologię do wzmocnienia swojego wizerunku i działania na rzecz ochrony środowiska.
Pojemniki na napoje wykonane z alg
Innowacyjne opakowania wykonane z alg rewolucjonizują rynek napojów. Dzięki tej nowej technologii przykładowo napoje bezalkoholowe będą zamiast w plastikowych butelkach dostępne w membranie z alg. Wielka zaleta: produkcja jest niezwykle tania i wariant z algami jest w 100% degradowalny, a poza tym także jadalny.
Czas na pakowanie!
Monitorujmy wspólnie rozwój rynku
Ważne jest, aby obserwować i analizować szybkie zmiany rynkowe podyktowane globalizacją, co pozwoli szybko reagować na nowe trendy. Oprócz przyjazności dla środowiska, w przyszłości kluczowe znaczenie będzie miała przejrzysta struktura logistyczna. Klienci chcą wiedzieć, skąd pochodzą towary i jak zostały przetransportowane. Konsumenci coraz częściej podejmują decyzje zakupowe w oparciu o rozumienie wartości. Przedsiębiorstwa, które nie włączą zrównoważonego rozwoju do swojej strategii korporacyjnej, muszą liczyć się ze stratami.
Zachęcamy do kontaktu!
W razie dodatkowych pytań jesteśmy do Państwa dyspozycji