Co powinni wiedzieć pracodawcy
Ważne działania w zakresie higieny w miejscu pracy
W dużej mierze to od nas samych zależy, czy w naszej firmie będą rozprzestrzeniać się choroby wirusowe. Aby tak się nie stało, należy wprowadzić prawidłowe działania w zakresie higieny i zadbać o ich realizowanie przez pracowników.
W tym artykule dowiedzą się Państwo, jakie zasady higieny można ustanowić i jak motywować pracowników do ich przestrzegania. Najpierw pragniemy przypomnieć o korzyściach płynących z utrzymywania higieny w miejscu pracy.
Jakie korzyści płyną z utrzymywania higieny?
- zdrowi i produktywni pracownicy
- mniej nieobecności w pracy
- wyższa produktywność
- wyższa sprzedaż i niższe koszty
Aby zapewnić optymalną ochronę
Jaka jest różnica między higieną w miejscu pracy a higieną osobistą?
Higiena w miejscu pracy
Higiena w miejscu pracy oznacza czystość zakładu, stanowisk pracy i sprzętu roboczego. Odpowiedzialne za to jest kierownictwo przedsiębiorstwa. Wszędzie tam, gdzie przebywa wiele osób, np. w halach produkcyjnych lub biurach, istnieje ryzyko rozprzestrzeniania się wirusów i innych drobnoustrojów i wywołania choroby wśród pracowników. Aby temu zapobiec, zalecamy ustanowienie i ścisłe przestrzeganie następujących wytycznych dotyczących higieny. Kierownictwo przedsiębiorstwa powinno inicjować poniższe trzy ważne działania w zakresie higieny w miejscu pracy i zadbać o ich konsekwentne realizowanie.
Zorganizowane sprzątanie
Regularne, dokładne sprzątanie wszystkich pomieszczeń przedsiębiorstwa to podstawa dobrej higieny pracy. Szczególną uwagę należy zwrócić na często odwiedzane miejsca, takie jak toalety czy kuchnie w pomieszczeniach biurowych.
Nasza praktyczna lista kontrolna dla optymalnego sprzątania biura pomoże Państwu ustalić konkretny plan sprzątania. Proszę pamiętać, że zakłady produkcyjne również wymagają sprzątania.
Regularne wietrzenie pomieszczeń
Nie wolno lekceważyć wpływu powietrza w pomieszczeniu na zdrowie osób w nim pracujących. W słabo wentylowanych pomieszczeniach patogeny szybciej się namnażają i rozprzestrzeniają. Dlatego zalecamy wietrzenie pomieszczeń biurowych kilka razy dziennie przez 3 do 10 minut przy szeroko otwartych oknach.
Higiena wody pitnej
Czy w Państwa budynku znajduje się instalacja wody pitnej? Woda jest nietrwałym produktem spożywczym i może powodować choroby u pracowników, na przykład przez bakterie z grupy legionella i coli. To Państwo są odpowiedzialni za to, aby jakość wody pitnej była zawsze nienaganna.
Higiena osobista
Higiena osobista obejmuje wszystkie działania, które służą utrzymaniu pracowników i ich odzieży roboczej w czystości. Czyste środowisko pracy można zagwarantować tylko wtedy, gdy higiena jest traktowana poważnie na obu poziomach. Każdy pracownik z osobna musi przestrzegać poniższych czterech zasad. Kierownictwo przedsiębiorstwa może tu służyć pomocą, na przykład poprzez rozmieszczenie znaków informacyjnych i organizację szkoleń.
Pamiętanie o myciu rąk
Regularne mycie rąk mydłem jest uważane za najskuteczniejszy sposób zapobiegania rozprzestrzenianiu się wirusów i innych drobnoustrojów chorobotwórczych. Sposób mycia ma kluczowe znaczenie.
Ważne jest również to, aby Państwa pracownicy myli ręce we właściwym czasie, na przykład:
- przed jedzeniem
- po każdej wizycie w toalecie
- po kichaniu, kaszlu lub wydmuchiwaniu nosa
- po kontakcie z niebezpiecznymi substancjami lub odpadami
- po kontakcie z potencjalnie zanieczyszczonymi powierzchniami (np. klamkami drzwi i poręczami schodów)
Przestrzeganie odpowiednich zasad podczas kasłania i kichania
Mimo że tego wszystkiego uczyliśmy się od najmłodszych lat, warto regularnie przypominać swoim pracownikom o właściwych zachowaniach.
- Zawsze, gdy musimy kichnąć lub zakasłać, odwracamy się od otaczających nas osób.
- Jeśli jest to możliwe, najlepiej używać jednorazowych chusteczek, które potem wyrzucamy.
- Alternatywnie kichamy i kaszlemy w zgięcie łokcia, ale nigdy w otwartą dłoń.
- Potem zawsze myjemy ręce mydłem lub używamy środka dezynfekującego.
Regularne branie prysznica i zmienianie odzieży
Czyste ubrania, przyjemny zapach ciała, zadbane paznokcie i umyte włosy nie tylko robią dobre wrażenie, ale są również higieniczne. Szczególnie w takich branżach jak gastronomia czy przemysł spożywczy podstawowa higiena ciała jest niezbędna.
Dla większości pracowników jest to z pewnością sprawa oczywista, ale są też wyjątki. Tutaj przełożeni powinni w przyjazny, ale stanowczy sposób zwrócić pracownikom uwagę, aby ci dbali o higienę osobistą.
Pozostawanie w domu w przypadku choroby
Każdy, kto jest chory, powinien zostać w domu. Niestety wielu pracowników mimo choroby udaje się do pracy. Nie chcą zostawić kolegów samych z robotą lub sprawiać wrażenia leniwych. Jeśli jednak potem zarażą innych pracowników, to nikomu to nie pomoże.
To w gestii kierownictwa przedsiębiorstwa leży stworzenie odpowiedniej kultury przedsiębiorstwa i przepisów, które pozwolą pracownikom na powrót do zdrowia po chorobie bez wyrzutów sumienia. Na przykład można pozwolić swoim pracownikom na pozostanie w domu przez określoną liczbę dni bez konieczności przedstawiania zaświadczenia lekarskiego.
Jak zmotywować pracowników do przestrzegania zasad higieny?
Wyjaśnianie „dlaczego“
Państwa pracownicy będą bardziej skłonni do przestrzegania zasad higieny, jeśli zrozumieją, dlaczego to takie ważne. Uzasadnienie nie jest oczywiste. Należy wyjaśnić, jaki konkretny wpływ ma brak higieny na firmę i na każdego pracownika z osobna oraz jak każda osoba może przyczynić się do ograniczenia rozprzestrzeniania się chorób.
2. Ułatwienia na każdym kroku
Nowe zachowania, takie jak regularne mycie rąk, stają się nawykami tylko wtedy, gdy są łatwe do wykonania. Na przykład w toaletach powinien być zawsze wystarczający zapas mydła i ręczników papierowych, aby każdy mógł prawidłowo umyć i osuszyć ręce. Czasami łazienka znajduje się za daleko. W takim przypadku można rozmieścić stanowiska do dezynfekcji rąk, aby umożliwić właściwą higienę rąk przez cały czas.
3. Regularne przypomnienia
Wytyczne dotyczące higieny muszą pozostać w pamięci pracowników. Dzięki pomocom wizualnym, takim jak strategicznie rozmieszczone plakaty i znaki informacyjne, Państwa pracownicy będą mieli najważniejsze informacje zawsze przed oczami. Ponadto mogą Państwo regularnie wysyłać wiadomości e-mail na ten temat i przeprowadzać specjalne szkolenia.
Zachęcamy do kontaktu!
W razie dodatkowych pytań jesteśmy do Państwa dyspozycji.