Dobro dla środowiska i wizerunku
W jaki sposób zorganizować CleanWalk w firmie?
Wszyscy mówią o zaśmiecaniu. Czas coś z tym zrobić. Jako firma mogą Państwo wesprzeć ideę zrównoważonego rozwoju, organizując CleanWalk.
Nigdy wcześniej nie mieli Państwo do czynienia z tematem zbiórki śmieci CleanWalk? Nie szkodzi. Chętnie zdradzimy wszystkie tajniki tego tematu.
Zapraszamy do lektury:
- Co kryje się pod pojęciem CleanWalk?
- Jak Państwa firma może na tym skorzystać?
- Jak zorganizować CleanWalk?
Czym jest CleanWalk?
CleanWalk lub Clean-up-Walk to nic innego, jak zbiórka śmieci, podczas której uczestnicy obchodzą dany obszar, na przykład dzielnicę miasta, park lub teren firmy i zbierają odpady - stąd nazwa CleanWalk (clean = czysty, walk = spacer). Następnie zebrane odpady są utylizowane we właściwy sposób. Takie akcje zbierania odpadów realizowane są przez organizacje ekologiczne, ale także w ramach prywatnych inicjatyw oraz przez firmy.
Dobrze wiedzieć:
Bezmyślne wyrzucanie odpadów jest powszechnym problemem w dużych miastach. Nie tylko powoduje zanieczyszczenie środowiska, ale kosztuje również dużo pieniędzy. Przykładowo w Niemczech miasta i gminy płacą łącznie około 700 milionów euro rocznie za oczyszczanie parków i ulic z jednorazowego plastiku lub niedopałków papierosów, za opróżnianie koszy na śmieci i utylizację odpadów.
Dlaczego CleanWalk opłaca się firmom?
Wkład w zrównoważony rozwój
Spójrzmy prawdzie w oczy: kto nie woli czystych parków i ulic zamiast przestrzeni zaśmieconych niedopałkami papierosów, puszkami po napojach czy stertami plastiku? Zbiórki śmieci CleanWalk przyczyniają się do utrzymania czystego środowiska. Dodatkowo zwiększa się w ten sposób świadomość uczestników tych akcji na temat ilości odpadów powstających w codziennym życiu. Czasami jest to bodziec do zmniejszenia własnego zużycia odpadów lub przynajmniej do wyrzucania ich tam, gdzie jest ich miejsce.
Poprawa wizerunku
Czynienie dobra i mówienie o tym nie jest tylko kwestią zasad. Staje się to coraz ważniejsze w czasach, gdy konsumenci przywiązują coraz większą wagę do wartości, jakie reprezentują firmy. CleanWalk to idealna okazja do promocji wizerunku firmy. Warto więc promować akcję za pomocą informacji prasowych, a następnie zamieszczać relacje z przebiegu na stronie internetowej. Być może uda się również nagrać film i udostępnić go na portalach społecznościowych.
Wspieranie budowania zespołu
Zbiórki śmieci CleanWalk wzmacniają poczucie wspólnoty. Pojawia się tutaj coś, czego nie można uzyskać podczas meczu piłkarskiego czy grilla: poczucie, że zrobiło się wspólnie coś dobrego. To tworzy więź. Nie trzeba jednak rezygnować z grillowania. Wystarczy dodać je do programu CleanWalk jako podziękowanie za wspólną pracę.
O tym trzeba pamiętać podczas organizacji
Zwykły wymarsz i wrzucanie odpadów do worka nie jest właściwą strategią na CleanWalk z udziałem grupy osób. Prawidłowe zorganizowanie zbiórki śmieci będzie o wiele korzystniejsze dla wszystkich zainteresowanych. W ten sposób można również zapobiec problemom. Poniżej zebraliśmy kilka punktów, które należy wziąć pod uwagę, aby akcja CleanWalk zakończyła się pełnym sukcesem:
1. Wybór miejsca
Teren firmy, dzielnica czy park? Należy zastanowić się, gdzie zorganizować CleanWalk. Więcej rozgłosu zapewnią miejsca publiczne. Należy jednak upewnić się, że akcja zbiórki śmieci została uzgodniona z odpowiedzialnymi osobami z administracji miasta lub parku. Z reguły nie mają oni nic przeciwko, jeśli firma chce pomóc w sprzątaniu miejsc publicznych.
2. Zaproszenie partnerów do współpracy
Zazwyczaj lepiej jest nie organizować zbiórki śmieci CleanWalk całkowicie samodzielnie. W przeciwnym razie istnieje na przykład ryzyko, że na koniec akcji uzbiera się góra śmieci i nie będzie wiadomo, co z nią począć. Warto zapytać miejscową firmę zajmującą się utylizacją odpadów, czy może zaoferować pomoc w punktach zbiórki lub w ramach utylizacji. Również tutaj szanse na uzyskanie wsparcia są duże. Może znajdą się też inni partnerzy, jak na przykład lokalne stowarzyszenia lub inne przedsiębiorstwa? Do udziału w zbiórce śmieci CleanWalk można też zaprosić osoby prywatne.
3. Wyszukanie i ustalenie terminu
Należy dokładnie zaplanować czas wydarzenia. Zbiórkę najlepiej zaplanować na okres, gdy ruch w firmie jest ograniczony i nie ma ważnych projektów do zakończenia. Warto przedyskutować z pracownikami, kto będzie uczestniczył w zbiórce śmieci, a kto pomoże w jej organizacji. Należy poinformować odpowiednie władze publiczne. Weekendy lub dni wolne od pracy są bardziej odpowiednie, jeśli zbiórka odpadów jest organizowana jako wydarzenie publiczne, w którym chce uczestniczyć wiele osób.
4. Pozyskanie sprzętu
Zbieranie śmieci gołymi rękami nie jest dobrym pomysłem, choćby ze względów higienicznych. Ponadto istnieje ryzyko zranienia się ostrymi przedmiotami i inne niebezpieczeństwa. Dlatego odpowiednio wcześnie należy zaopatrzyć się w niezbędny sprzęt. Podstawowym wyposażeniem są rękawice, chwytaki do śmieci i worki lub (w najlepszym wypadku) pojemniki na kołkach na zebrane śmieci.
5. Promocja wydarzenia
Odpowiednio wcześnie należy zadbać o to, aby zbiórka śmieci CleanWalk uzyskała odpowiedni rozgłos. Należy rozesłać informację prasową do lokalnych lub regionalnych gazet i ogłosić wydarzenie na swojej stronie internetowej i kontach w mediach społecznościowych. Jeśli jest to wydarzenie publiczne, trzeba rozesłać zaproszenia, na przykład do stowarzyszeń. Należy przekazać najważniejsze informacje organizacyjne, począwszy od czasu i miejsca startu oraz trasy. Rejestracja na wydarzenie ma tę zaletę, że wiadomo, ile osób weźmie udział w CleanWalk i ile rękawiczek będzie potrzebnych.
6. Realizacja
Odpowiednio wcześnie przed rozpoczęciem wydarzenia należy spotkać się z najważniejszymi pomocnikami, a uczestników wyposażyć w niezbędny sprzęt (patrz wyżej) i poinformować o punktach zbiórki. Darmowe przekąski z pewnością zagwarantują dobrą atmosferę. Gdy zbiórka śmieci się rozpocznie, trzeba pamiętać o udokumentowaniu wydarzenia. Najlepiej od razu opublikować pierwsze zdjęcia w mediach społecznościowych i pozwolić innym uczestniczyć w zbiórce CleanWalk online.
A co potem?
Po zakończeniu CleanWalk warto udokumentować sukcesy, działając jednocześnie dla dobra wizerunku firmy. Również w tym przypadku należy wykorzystać wszystkie dostępne kanały i oprócz tekstu opublikować jak najwięcej zdjęć lub filmów dobrej jakości. Przy odrobinie szczęścia i dzięki odpowiednim zabiegom działu PR sprawozdanie z wydarzenia może nawet pojawić się w prasie. Niezależnie od tego, jak udana była akcja CleanWalk, nic nie stoi na przeszkodzie, aby ją powtórzyć.
W jaki sposób kaiserkraft pomaga w utrzymaniu czystszego środowiska
kaiserkraft regularnie uczestniczy w zbiórkach śmieci CleanWalk. W lipcu 2021 roku rozpoczęliśmy międzynarodową inicjatywę CleanWalk. W ramach tej akcji pracownicy firm kaiserkraft, gaerner, Gerdmanns, Runelandhs i Takkt mogli wziąć trzy godziny wolnego, aby wspólnie z kolegami i koleżankami z pracy zbierać śmieci.
Zapraszamy do dalszej lektury o tym, jak kaiserkraft wspiera ogrodnika Jana Kleena z Wilhelmshaven w jego wolontariackich zbiórkach śmieci CleanWalk.
Zachęcamy do kontaktu!
W razie dodatkowych pytań jesteśmy do Państwa dyspozycji.