Biura typu open space – za i przeciw

2020/07/01

Niewielkie odległości, lepsza wymiana informacji, lepsza percepcja, więcej światła i powietrza – coraz więcej firm decyduje się na tworzenie biur typu open space, aby to osiągnąć. W miarę jak świat biurowy staje się coraz bardziej cyfrowy, a pracownicy nie są już przywiązani do stałego biurka, miejsca pracy często są nawet ujednolicane. Można usiąść przy dowolnym biurku, popracować w salach konferencyjnych, a od czasu do czasu również w gabinecie w swoim własnym domu. To oznaki postępu. Jeśli nie idzie się z duchem czasu, wypada się na margines. Nowe, otwarte światy biurowe – to może być tylko dobre, prawda?

Niestety nie, ponieważ każdy, kto pracuje w biurze typu open space, zna również jego ciemne strony. Należy do nich hałas, który pojawia się, gdy kilka osób w pokoju jednocześnie rozmawia przez telefon lub coś omawia. A ponieważ nie zawsze wiemy z góry, jak długo potrwa rozmowa i czyj telefon zadzwoni następny, to obciążenie hałasem może być bardzo nieprzyjemne. W wielu koncepcjach takich pomieszczeń osobowość i indywidualność również pozostają na uboczu. Niektórzy zatrudnieni mają nawet wrażenie, że chce się ich ujednolicić. Pracownicy niczym maszyny z takimi samymi funkcjami, o takim samym wyglądzie i odczuciach? Brzmi to niemal histerycznie, ale jeśli przyjrzymy się krytycznie biurom typu open space, to nie wydaje się to zanadto naciąganym stwierdzeniem.

A więc co robić? Czy rozwiązaniem jest powrót do pojedynczych biur i stawianie ścian? Jeszcze raz: nie. Zebraliśmy dla Państwa pomysły i rozwiązania dla otwartych przestrzeni biurowych.

Lepsza komunikacja – jak promować sprawną komunikację i mimo to zachować spokój

Zakładając, że podczas pracy napotkają Państwo problem i dokładnie wiedzą, kto może pomóc, sprawa jest jasna: Po prostu podchodzi się do odpowiedniej osoby i bezpośrednio prosi o pomoc. Razem można rozwiązać problem natychmiast – tak działa praca zespołowa. Ale może w ten sposób przeszkadza się innym pracownikom w pokoju? Tak, ale tylko wtedy, gdy „krótka rozmowa“ rozciąga się do 30-minutowego spotkania. Powinno się tego unikać.

Wskazówki

  • Jeśli chcą Państwo krótko coś omówić, można udać do miejsca pracy współpracownika
  • Zaleca się mówić w łagodnym tonie
  • Jeżeli rozmowa trwa dłużej, niż oczekiwano, prosimy przejść do pomieszczenia lub obszaru komunikacyjnego

Czego unikać

  • Nie należy krzyczeć przez pokój, ale podejść do miejsca pracy współpracownika
  • Nie należy głośno mówić ani krzyczeć
  • W otwartej przestrzeni nie należy rozmawiać dłużej niż piętnaście minut

Możliwości dla osób siedzących obok

  • Można używać słuchawek redukujących hałas, gdy rozmowy odwracają Państwa uwagę
  • Można uprzejmie poprosić współpracowników o rozmowę w innym miejscu i nie należy się bać o to poprosić
Praca w biurach typu open space wt$

Lepsza percepcja – jak pracownicy mogą pozostawać skoncentrowani pomimo ruchu wokół nich

Jeśli pracują Państwo w biurze typu open space i siedzą bezpośrednio przy przejściu, co chwilę mijają Państwa kolejni współpracownicy, oto cztery sposoby, aby uchronić się przed tym rozpraszaniem uwagi:

Dodatkowe szafki

Można ustawić szafki na dokumenty z boku stołów w celu uzyskania dodatkowego odgrodzenia.

Rośliny

Rośliny na stole lub – nawet lepiej – na szafce pomagają skoncentrować się na pracy. W najlepszym przypadku przestanie się wręcz zauważać przechodzących obok pracowników.

Proszę nie przeszkadzać

Można też umieścić tabliczkę, która wyraźnie informuje przechodzących obok ludzi, że nie chcą Państwo, aby im przeszkadzano. Co prawda szkoda każdego powitania lub uśmiechu, jednak dzięki temu można skoncentrować się na pracy.

Lubimy się nawzajem

Praca jest „czasami“ ważniejsza niż przywitanie. Dla wszystkich pracowników musi być jasne, że brak pozdrowienia nie oznacza, że nie lubi się drugiej osoby. Warto to omówić z zespołem.

Praca w biurach typu open space wt$

Oświetlenie – jak sprawić, by każdy znalazł się we właściwym świetle

Odpowiedni dostęp do światła dziennego jest oczywisty, ale w biurach typu open space oświetlenie każdego stanowiska bywa trudne do realizacji. Z tego względu przy miejscach pracy powinno być wystarczająco dużo okien. W najlepszym przypadku prawdziwe światło dzienne jest uzupełniane sztucznym, zbliżonym do dziennego. Eksperci są zwolennikami światła biodynamicznego. Ale obok dobrego oświetlenia w uczynieniu pracy przyjazną dla oczu ważną rolę odgrywają również inne czynniki:

  • Regulowane żaluzje, rolety i żaluzje składane zapobiegają oślepiającemu światłu z zewnątrz. Żaluzje powinny być odpowiednio regulowane: Zawsze należy rozdzielać zakrzywione listwy w taki sposób, aby do środka wnikało dostatecznie dużo rozproszonego światła z otoczenia, przy jednoczesnym blokowaniu bezpośredniego światła słonecznego. Jeśli roleta jest prawidłowo ustawiona, listwy są podświetlane tylko do połowy, a druga połowa pozostaje w cieniu.
  • W najlepszym przypadku rozwiązanie oświetleniowe powinno składać się z kombinacji światła dziennego (okna po prawej lub lewej stronie), światła bezpośredniego (oprawa sufitowa), światła pośredniego (lampa wisząca nad miejscem pracy) oraz oprawy biurkowej (światło indywidualne i punktowe).
  • Biurka i ekrany powinny być ustawione pod odpowiednim kątem w stosunku do okna. Biurko powinno stać jak najbliżej okna, a ekrany – ustawione pod kątem prostym do okna, dzięki czemu nie będą odbijać światła ani rzucać cieni na obszar roboczy.
Praca w biurach typu open space wt$

Więcej powietrza – jak można zrobić coś dla dobrego klimatu w biurze

Duchota rano, ciężkie powietrze w południe, stęchlizna wieczorem – nie tak powinien wyglądać opis klimatu w biurze typu open space. Odpowiednia jakość powietrza jest podstawą do koncentracji i zdrowej pracy. Bóle głowy, senność lub brak koncentracji mogą być spowodowane złą jakością powietrza. Zazwyczaj problemem jest brak tlenu. Otwieranie okien nie zawsze jest najlepszym rozwiązaniem, zwłaszcza w dużych miastach i w środku lata. Pomocą są obecnie nowoczesne systemy klimatyzacji, które dostarczają świeżego powietrza. Filtrują przy tym brudne powietrze z zewnątrz i przekazują je schłodzone do biur. Oprócz klimatyzacji istnieją następujące możliwości zapewnienia dobrego powietrza w biurze typu open space:

Oczyszczacze powietrza

To konieczność, jeśli drobne cząsteczki wydzielane przez drukarki, komputery lub materiały budowlane mają wpływ na powietrze w pomieszczeniu. Oczyszczacze powietrza filtrują je i mogą zminimalizować rozprzestrzenianie się wirusów, bakterii i zarodników grzybów.

Wodne oczyszczacze powietrza

Zasada działania wodnych oczyszczaczy powietrza łączy w sobie oczyszczanie powietrza z jego optymalnym nawilżaniem. Wilgotność powietrza jest stale mierzona, aby w razie potrzeby uwalniać do powietrza w pomieszczeniu odpowiednią ilość wilgoci. W ten sposób utrzymywana jest optymalna wartość 40 – 60% wilgotności względnej.

Praca w biurach typu open space wt$

Na zewnątrz!

Pomimo tych wszystkich wspaniałych nowych możliwości na terenie biura, wyjście na zewnątrz nadal jest najlepszą zmianą. Prosimy więc nigdy nie zapominać o korzystaniu ze słońca, dzięki któremu mamy witaminę D, i cieszyć się naturą. Wyjście na zewnątrz – nawet jeśli tylko na dziesięć minut – jest często najlepszym lekarstwem na stres i znużenie.